Verplichte e-facturatie via Peppol in België vanaf 2026

16 december 2024

Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen gestructureerde elektronische facturen gebruiken. Facturen moeten rechtstreeks worden uitgewisseld tussen de software van beide ondernemingen, via Peppol. Een pdf-factuur versturen via e-mail is niet langer toegestaan.

Peppol als leidende standaard

De standaardisatie gebeurt via het Peppol-netwerk. Facturen moeten worden opgesteld, verzonden en ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm die automatische verwerking mogelijk maakt. Peppol biedt een uniforme en veilige manier om dit te doen en voldoet aan de 'European Standard'-norm.

Van toepassing op de gehele B2B-markt

De nieuwe verplichting geldt voor alle btw-plichtige ondernemingen die actief zijn in de Business-to-Business (B2B) markt in België. Het betreft zowel leveranciers als afnemers die zijn gevestigd in België. Voor e-facturatie aan de overheid (B2G) is er al sinds 1 maart 2024 een bestaande verplichting.

Voor ondernemingen die uitsluitend voor particuliere klanten werken, geldt deze verplichting niet voor uitgaande facturen. Zij moeten echter wel in staat zijn om gestructureerde elektronische facturen van leveranciers te ontvangen. Daarom is het belangrijk om systemen hiervoor aan te passen voor januari 2026.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Belgische regelgeving kunt u terecht op de officiële website van de Belgische overheid.

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws rondom Peppol en de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa)? Volg de NPa dan op LinkedIn.