Overheidsorganisaties vragen u bij e-facturatie via Peppol om een organisatie-identificatienummer (OIN) te gebruiken. Wat is een OIN? En waarom heeft u dit nodig bij facturatie met overheden? In dit help-artikel geven we antwoord op deze vragen.
Verplicht digitaal adres
Het OIN is een digitaal adres. Dit nummer (van 20 cijfers) wordt gebruikt om gegevens uit te wisselen tussen (onder andere) ondernemers en overheden. Het OIN is verplicht op een e-factuur aan organisaties van de Rijksoverheid. Facturen met een ander nummer, bijvoorbeeld een KVK-nummer, worden niet geaccepteerd.
Wat als ik het OIN niet weet?
Ook andere overheidsorganisaties vragen om het OIN als digitaal adres. Sommige overheidsorganisaties hebben er zelfs meerdere. Weet u het OIN van uw klant niet (meer)? Bekijk in dat geval uw opdracht(bevestiging) of neem contact op met uw contactpersoon.
Geen OIN nodig bij facturatie B2B
Bij e-facturatie aan andere ondernemers gebruikt u over het algemeen een ander nummer, zoals een KVK- of btw-nummer. U kunt deze nummers veelal raadplegen via de Peppol directory. Dit laatste geldt voor de meeste partijen die berichten kunnen ontvangen via het Peppol-netwerk.
Heeft u vragen of wilt u aansluiten op Peppol?
Heeft u aanvullende vragen? Of wilt u meer weten over Peppol? Bezoek dan onze FAQ. Voor verdere ondersteuning kunt u contact opnemen met de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa). Heeft u als leverancier van de overheid een vraag over OIN? Neem dan contact op met de Helpdesk E-factureren.
Wilt u als organisatie aansluiten op Peppol? Bekijk dan op deze webpagina wat voor u de meest efficiƫnte manier is om dat te doen.